Deze game is gemaakt door: Ijsfontein in samenwerking met ARQ en de Amsterdam UMC, lokatie VUmc
Meer informatie: hans@ijsfontein.nl
Lunchroom Zondag is een VR simulatie en rollenspel, ontworpen als aanvulling op Cognitive Behaviour Therapy voor patiƫnten met depressieve klachten. Tijdens de behandelsessies wordt het ingezet om bij de speler bepaalde negatieve gedachten en gewoontes uit te lokken, waarover nadien gepraat kan worden met de behandelaar.
Spelers duiken in de rol van een barista in een 3D lunchroom en moeten virtuele klanten bedienen door op hen af te stappen en een door stemacteurs uitgespeeld scenario te doorlopen. Onder begeleiding van een behandelaar worden ze aangemoedigd om hun ervaringen uit te spreken en daarop te reflecteren. Gameplay is aanwezig, zij het subtiel, zoals audiovisuele beloningen of onverwachte ontdekkingen als het per ongeluk omstoten van een beker vol lepels. Het spel is in een samenwerking tussen game experts en CBT therapeuten ontwikkeld. De werking ervan is plausibel, aangezien er een goede theoretische basis bestaat voor de werking van CBT. De data opslag is veilig. Er zijn diverse user tests gedaan met de doelgroep tijdens verschillende stadia van ontwikkeling; de resultaten zijn verwerkt in het game design en de navigatie. Er zijn nog geen validiteitsstudies uitgevoerd die de werking en effecten bevestigen.
De Commissie Serious Games heeft besloten Lunchroom Zondag te waarderen met drie sterren.
Meer informatie: