HomeNieuws17e HGZO-congres 24 maart

17e HGZO-congres 24 maart

  ‹ terug naar overzicht
Wat werkt echt als het gaat om leren in de zorgpraktijk? Hoe vaak moeten studenten bijvoorbeeld een handeling zien voordat ze deze zelf beheersen? Wat is de invloed van rolmodellen? Waarop letten studenten wanneer ze naar hun voorbeelden kijken? Moet die begeleider de student juist veel zelfstandig laten werken of er steeds bij blijven? En wie stuurt daarin – de student of de begeleider?

Tijdens het 17e HGZO-congres op vrijdag 24 maart gaat prof. dr. Nynke van Dijk in op feiten en fabels over het leren in de zorgpraktijk, bijvoorbeeld tijdens stages. Aan de hand van deze lezing kun je keuzes voor het praktijkopleiden onderbouwen en het soms impliciete leren in de praktijk effectiever maken.


Eerder al is de hoofdspreker van donderdag 23 maart aangekondigd: die dag houdt Pedro de Bruyckere hardnekkige onderwijsmythes tegen het licht ontkracht deze waar nodig. Clichés over leren, technologie in de klas, neurologie en onderwijsbeleid worden besproken en misschien voor eens en altijd doorgeprikt.

Eerste workshops bekend
Benieuwd naar de workshops die worden aangeboden tijdens het 17e HGZO-congres? We lichten een tipje van de sluier op…

  • Brein in het onderwijs – Sprookjes bestaan niet .. of toch wel?
    door Loes Strijbosch en Joes van de Wiel – HAN
  • 360graden-video in het onderwijs: van video kijken naar video beleven!
    door Wim Trooster – Hogeschool Windesheim
  • Kan reflectieonderwijs leuker, effectiever en leiden tot meer leerwinst?
    door Judith Gerritsen en Marijke Leijdekkers – VU, UCGB
  • Het verhogen van de kwaliteit en effectiviteit van supervisie.
    door Rudie van de Kolk – Fontys Hogescholen
  • Kan het gebruik van e-learning naast vergroting van kennis ook leiden tot gedragsverandering bij studenten?
    door Tim Torsy – Hogeschool Odisee
Hou de website van het HGZO-congres 2017 in de gaten voor het volledige congresboek met alle workshops.
Dit wordt medio februari gepubliceerd.

Feit of Fabel?
In de neuropsycholische literatuur wordt vaak de dominantie van een hersenhelft aangehaald.
Zo wordt gesteld dat de linkerhersenhelft analytisch is en de rechter vooral creatief. Is dit nu een feit of fabel?
Volgens De Bruyckere en Hulshof (2013) zijn de hersenhelften inderdaad verschillend:

“De meeste mensen gebruiken bijvoorbeeld de linkerhersenhelft voor de meeste aspecten van taal, terwijl de rechterhersenhelft meer gespecialiseerd is voor ruimtelijke vaardigheden. Maar zelfs bij die specialisaties, zoals bij taal, blijkt dat ook de andere hersenhelft wel degelijk een belangrijke rol speelt.”

Dus als iemand een probleem creatief moet aanpakken, wordt het hele brein hierbij gebruikt en kun je er niet vanuit gaan dat er een dominante hersenhelft is die het even alleen oplost. Kortom: we hebben te maken met een fabel. Tijdens het congres rekenen zullen neuromythes als deze tegen het licht worden gehouden, zodat je nog kritischer kunt kijken naar de laatste literatuur.

Bron: Bruyckere, P. De, & Hulshof, C. (2013). Jongens zijn slimmer dan meisjes (6e ed.). Tielt, België: Lannoo.

Meer informatie en aanmelden
Kijk op HGZO Congres 2017 of neem contact op met Sjoukje Colenbrander, (020) 59 86903 of s.colenbrander@vu.nl

Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs | www.nvmo.nl | afmelden | twitter

 

DSSH Congres

12de DSSH congres
18 maart 2020, Maastricht UMC+

Kalender

9 november 2019
Zorgen voor teamnetwork

18 maart 2020
DSSH congres